ЕРАЗМУС +
We are becoming future with water-friendly schools
29.01.2023.
Извештај из Турске
Група наставника и ученика посетила је партнерску, и истовремено координаторску, школу „Hava Ìkmal Bakim Merkezi Ìlkokulu” у граду Ескишекиру, Турској у оквиру Еразмус+ КА2 пројекта „We are becoming hope to future with water-friendly schools”. Мобилност је реализована у периоду 01. до 05. новембра. Делегацију наше школе чинили су наставници: Дејан Павковић (директор), Десанка Симић–Баждар (координатор), Оливера Савић-Кољаја, Весна Милеуснић, Светлана Легин и Драгана Богдановић, као и шест ученика од трећег до шестог разреда: Емилија Милеуснић, Стојан Миловановић, Ђорђе Кољаја, Николина Китановић, Маша Јелић и Александра Легин. Радна посета подразмевала је низ едукативних активности и примера вршњачког учења, везаних за тему подизања нивоа свести о значају и очувању вода. Заједно са турским вршњацима, наши ученици су представили водене површине Србије и Европе. Осим тога, учествовали су у такмичењу организованом путем оријентиринга у коме су тражили главна европска водена подручја. Деца су се веома забавила приликом ове демонстрације оријентиринга које је организовано у дворишту школе, а под надзором и вођством једне од учитељица. Присуствовали смо часовима везеним за тему пројекта и путем презентација разменили пројектне активности које су рађене у току целокупног трајања пројекта. Посебно занимљиво и поучно било је упознавање са сликарском техником ебру која подразумева цртање и сликање на води. У плану је је било и разгледање града и околине у пратњи водича. Том приликом смо се упознали са историјским и културним знаменитостима овог заиста шарматног града. Уприличена је и посета представницима локалне администрације где смо имали прилику да представимо своју земљу и изнесемо наша мишљења о томе зашто је тема пројекта актуелна и важна. Последњи дан нашег боравка смо провели у Истанбулу, где смо провели незабораван дан разгледајући изузетне историјске знаменитости овог величанственог града. Мобилност у Турској је била веома поучна и занимљива. Пријатељства која смо стекли на претходне две мобилности су продубљења и учвршћена. Атмосфера у пројектном тиму је била позитивна и продуктивна и сви учесници су се сложили у жељи и намери да у будућности наставимо међусобну сарадњу.
Осим видео презентације о мобилности наших ученика и наставника у Турској, можете погледати и прилог турске телевизијске станице о пројекту, са посебним освртом на ебру технику цртања на води.
Извештај о мобилности у Грчкој
У периоду од 19. до 25. септембра, реализована је прва мобилност – радна посета партнерској школи у Солуну. У мобилности је учествовало четворо наставника (Маријана Вељић, Драгана Ђокић-Чоловић, Биљана Марковић и Десанка Симић-Баждар), као и осморо ученика од трећег до седмог разреда (Душан Катић, Константин Љеваја, Ивана Латас, Дуња Динић Ева Кнежевић, Тара Шалварица, Лазар Милосављевић и Јелена Вељић). Сходно плану пројектних активности, а по инструкцијама координатора пројекта из Турске, посета је подразумевала низ радионица и презентација везаних за тему пројекта. Путем презентација представили смо нашу земљу и воде Србије. Кроз радионице, деца су смишљала слогане о важности вода и размењивала идеје о начину на који можемо заштити воде од загађивања и претераног коришћења. Приказали смо снимак о томе како смо у школи прославили Дан вода. Посебне похвале је добио драмски игроказ који су припремили и извели наши ђаци, а у режији Биљане Марковић, на тему „Важност и заштита вода“. Посетили смо и градоначелника солунске оштине у којој се налази партнерска школа, где смо разговарали о пројектним активностима и циљевима и разменили искуства о образовним системима наших земаља. Осим тога, директор и наставничко веће наше школе и званично су прихватили предлог грчке школе о братимљењу, што у будућности отвара врата за разноврсну сарадњу са овом школом из Солуна. Погледајте снимке активности нашег тима у Грчкој!
Школска година 2021/2022.
Модел „Подводни свет“
Представити магични свет подводног живота је једна од тема пројектних активности.
У одељењу 2/4 ђаци су се определили да користе рециклирани материјал у процесу израде и тако спојили еколошку поруку са поруком о важности очувања чистог и здравог воденог света. Стари ЦД-ови намењени за отпад добили су нови живот у облику живописних, шарених рибица.
Погледај видео:
Модел живог света у води био је тема и вредних руку ученика разреда 3/4. Користећи разне ликовне технике, мали креативци заронили су испод таласа и представили нам своје замишљене 3Д моделе подводног света.
Дан вода 22. март
Филтрирање (прање) воде и водена сијалица – експеримент
Битка за очување чистих река, потока и језера је била тема једне од активности које смо спровели. Ученици одељења 2/4 су се бавили питањем шта можемо да учинимо да бисмо пречистили загађену воду. Заједно са својом учитељицом направили су експеримент у коме су филтрирали воду не би ли је што више очистили од прљавих материја. Погледајте како смо прали воду:
Након што смо филтрирањем „опрали“ воду, искористили смо је за још један експеримент – прављење водене сијалице. Демонстрирањем смо показали и доказали да пластична флаша напуњена водом заиста може да послужи као еконимичан и еколошки одржив извор светлости. Ево како је то изгледало:
Драмски приказ о значају воде
Вода је непроцењиви дар који нам је планета поклонила. У води је настао живот и опстанак свих живих бића на Земљи зависи од воде. Кроз драмски дијалог, ученици одењења 2/4 су разговарали о томе зашто је све вода важна, са акцентом да треба да чувамо воду, која је један од најзначајнијих елемената у нашим животима. Снимак је направњен у просторијама школе на Савском кеју.
Експеримент о значају чисте је воде “Вода је живот“
Да ли је заиста важно важно да се бринемо у квалитету и чистоћи воде коју користимо, и да је истина да само здрава и чиста вода обезбеђује живот, запитали су се ученици разреда 2/5. Заједно са учитељицом Драганом Ђокић Чоловић спровели су експеримент. Једну теглу са клицама заливали су водом загађеном различитим средствима за хигијену, а другу теглу свежом, чистом водом из школске чесме. Експерминет је потврдио и доказао да једино чиста вода даје живот биљкама и да је неопходно да чувамо наше воде чистим и здравим.
Књиге о пројекту
Много тога смо радили у научили у склопу пројектних активности у току ове школске године. Ученици одељења 2/3 су направили мале књиге у којима су показали и илустровали све урађено и научено.
Воденице
Вода нам је неопходна за живот и од ње зависимо на много различитих начина. То је драгоцени обновљиви извор енергије који би требало што више да користимио. Један од активности практичног рада била је израда воденице и воденичног точка. Још одвано људи су уз помоћ точка и снаге воде израђивали воденице, у којима се млело жито и добијало брашно. Одељења 2/4 и 4/2 су направили реплике воденица и тако „оживели“ снагу воде.
Како чувати воду
„Вода нема цену јер то није роба, чувајмо је и штедимо за живот будућег доба“ – један од слогана који су деца смислила на тему очувања вода. У духе ове крилатице настала је и једна необична књига у којој се налази десет илустрованих савета како да штедимо воду за будућа покољења. Књигу су креирали ученици одељења 2/4, а уметничку идеју су добили након игроказа „Вода је благо“.
Добродошлица
Завршене су и последње припреме за долазак наших гостију – партнера из Грче и Турске. Финални договори и састанци се приводе крају, а узбуђење расте. У школским ходницима је направљена изложба свих пројектних активности, а зборница је посебно уређена за потребе састанака и радионица које ће се одвијати у периоду 11. – 15. априла. Много труда и рада је уложено, али смо уживали и забављали се радећи, тако да нам ништа није било тешко. Овај снимак показује како смо спремно дочекали наставнике из партнерских земаља.
Боравак колега из Турске и Грчке 11. – 15. април
У перидоу од 11. до 15. априла наставници из партнерских школа из Грчке и Турске боравили су у Србији у склопу пројектних активности. Била је то прва мобилност у току пројекта, као и први пут да наша школа буде домаћин у Еразмус+ пројекту. Састанци, радионице и друге активности везане за пројекат, испланиране у сарадњи са координатором, школом из Турске, одржаване су у школској зборници у току преподневне смене.
Након завршетка радних обавеза, свакодневно смо настављали дружење са нашим гостима. Обилазили смо места која су значајна по воденим ресурсима, не само у Београду, већ и околини. Детаљнији опис активности може се видети на приложеном видеу.
Онлајн експерименти
У току мобилности у Београду договорени су датуми онлајн експеримента. Кооридинаотр је претходно одредио услове, ток и трајање сваког експеримента. Експерименти су извођени истовремено у све три школе путем Zoom-а, у сваком ескеприменту је учествовало по 5 ученика из сваке земље а време за рад је било око 15 минута по експерименту. Деца су имала прилику да се на енглеском језику представе својим другарима из партнерских школа и да, осим што сами ураде припремљене експерименте, виде како их деца из Турске и Грчке изводе. Ово је био прави пример вршњачког учења у коме су уживали сви учесници пројектне активности.
У уторак 10. маја са почетком у 10 часова рађени су експерименти „Кружење воде у природи“ и „Једноставни водени филтер“.
„Кружење воде“ су радили ученици одељења 2/5, док су у експерименту „Једноставни водени филтер“ учествовали ђаци из одељења 1/5 и 2/4.
У четвртак 12. маја на реду су били експерименти „Шта је у води“, у коме су учествовали ученици одељења 4/2 и 4/3, и „Важност воде за биљке“ које је одабрало одељење 3/4.
Ученици одељења 3/4 су направили и кратак снимак својих активности које су претходиле заједничком онлајн састанку путем Zoom-а:
После краће паузе, у договору са координатором из Турске, у децембру смо наставили са активностима везаним за пројекат.
Кружење воде у природи
Вода чини само малени делић укупне масе на Земљи, али је њено кружење у природи један од најважнијих процеса на планети. Овом веома важном темом позабавили су се ученици разредног већа другог разреда – ђаци другаци.
Ученици одељења 2/4 заједно са својом учитељицом Маријаном Вељић су, уз интегративан приступ садржајима, објаснили шта је то и како функционише кружење воде у природи. Ђаци су, подељени у групе, на креативан начин представили непрекидно кретање воде као циклус у коме вода мења своја агрегатна стања (између течности, паре и леда) и који се без утицаја човека одвија милионима година. Видео запис је окачен на YouTube и подељен на профиле пројекта на друштвеним мрежама Facebook и Instagram.
У одељењу 2/3 ученици су, након одгледаног филма о кружењу воде у природи, разговарали са својом учитељицом Весном Милеуснић о значају тог процеса. Да ли је кружење воде важно за опстанак живих бића и шта би се десило када вода не би кружила? Да ли би уопште било живота на земљи? Закључено је да је овај процес веома важан и да без њега не би било ни живота на Земљи. Уз помоћ пластелина, колаж папира и других материјала направљен је 3Д приказ кружења воде који је изложен у холу школе, како би га могли погледати и остали ђаци, уз поруку „Вода припада свима нама“ и „Чиста вода је први и најважнији лек на свету“. Видео запис је окачен на YouTube и подељен на профиле пројекта на друштвеним мрежама Facebook и Instagram.
Учитељица Драгана Ђокић Чоловић и њени ђаци, другари из одељења 2/5, су пришли овој теми са научно-експерименталне стране. Желели су да кроз искуство провере да ли вода заиста кружи у природи. Ако кружи, како успева и зашто се то дешава? Да ли заиста пијемо исту воду коју су пили диносауруси? Ако воду на плаети испрљамо и загадимо, да ли ће нам се вратити прљава и загађена? На њихову радост, експерименат је забаван и лаган и што је најважније – успешно је одрађен. Сваки ученик је направио и малу књигу, резултат рада на експерименту, која ће ђацима помићи да исти експеримент понове код куће са својим укућанима. Видео запис есперимента је окачен на YouTube и подељен на профиле пројекта на друштвеним мрежама Facebook и Instagram.
Један од пројектних задатака је и израда тродимензионалног модела кружења воде у природи. Ђаци 2/4 су још једном доказали и показали своју кретивност када су снимили кратак филм у коме су драмтатизацијом приказали овај природни процес. Деца су правила папирне луткице на штапу које су у мини луткарској приредби објасниле сваку фазу кружења воде у природи. Овај облик вршњачког учења, користећи интегративни приступ повезивања и закључивања, показао се као веома ефикасан и забаван. Видео запис је окачен на YouTube и подељен на профиле пројекта на друштвеним мрежама Facebook и Instagram.
Колико воде има на планети? Који је однос између слане воде, слатке воде и леда?
Одговорима на ова занимљива питања о води, чудесном извору живота, позабавили су се ученици одељења 4/2 и 4/3. Учетиљице Светлана Веселић и Оливера Савић-Кољаја започеле су ову тему тако што су, заједно са својим ђацима, одгледали кратак филм о једном чилеанском рибару који је 2012. године, након што га је задесила олуја и изгубио сваки контакт са копном, преживео једну читаву годину на Тихом океану, плутајући од Чилеа до Аустралије. Деца и учитељице су разговарали о томе како је преживео и како је у његовом преживљавању свежа вода играла кључну улогу.
Надаље, дискутовало се о томе за шта све користимо свежу воду, шта би се десило да сва вода испари, колико једна породица дневно потроши воде, колико воде уопште има на планети Земљи и слично. Ученицима су подељене мапе света на којој су различити квадратићи представљали копно, слану, слатку и залеђену воду. Користећи знања из математике , израчунавањем датих површина и сабирањем истих, дошло се до закључка да пијаће воде има најмање и да је стога треба чувати. На крају су ученици разним ликовним техникама на мапи света представили однос копна, слатке (пијаће), слане и залеђене воде. Видео запис ове активности је окачен на YouTube и подељен на профиле пројекта на друштвеним мрежама Facebook и Instagram.
Експеримент о кружењу воде у природи
Ђаци одељења 3/5 и њихова учитељица Светлана Легин су одрадили један прави мали научни експеримент о кружењу воде у природи. Експеримент је прво демонстриран у школи у току наставе, а затим су наши вредни ђаци – научници истраживачи исто то поновили код својих кућа. Уз помоћ пластичне кесе са затварачем и воде у боји приказали су непрекидни процес циркулације воде између ваздуха, земље и живих бића која живе на њој. Видео запис ове активности је окачен на YouTube и подељен на профиле пројекта на друштвеним мрежама Facebook и Instagram.
Игроказ „Кружење воде у природи“
Кружење воде у природи може да се дочара и кроз драмску уметност. Најмлађи учесници пројекта, ученици првог разреда и њихова учитељица Биљана Марковић, су покретом тела и користећи дидактичке лутке, игроказом представили овај процес. Појаве у природи, попут сунца, капи кише, грмљавину и друге временске прилике, дочаране су сценским наступом, на једноставан и лако разумљив начин, прилагођен узрасту ученика првог разреда. Играјући се, на забаван начин деца су научила принцип кружења воде у природи. Кроз целокупан рад истакнута је важност штедње и очувања воде. Видео запис ове активности је окачен на YouTube и подељен на профиле пројекта на друштвеним мрежама Facebook и Instagram.
Слогани о значају воде
Наши ученици су имали задатак и да осмисле слогане који ће приближити значај воде, најважније супстанце на планети, за сва жива бића. Направљена је изложба од корисних и мотивационих слогана које су саставили наши мали креативци, а неки су одабрали и да направе кратак видео запис. Циљ ове активности био је да се подигне свест о значају и очувању вода. Видео запис и фотографије ове активности јокачени су на YouTube и подељен на профиле пројекта на друштвеним мрежама Facebook и Instagram.
Састанци тима
У току су и ужурбане припреме за посету партнера из Грчке и Турске код нас. Сходно плану пројектних активности, мобилност грчких и турских наставника договорена је за период 11 – 15 априла. Наш тим је вредан, а састанци су чести. Ипак, уз добро расположење, креативност и мотивисаност, ниједан задатак нам не пада тешко.